maandag 1 december 2008

Kist op Slot!

Mijn deksel zit op slot! Niemand kan nu de opgesloten lucht die er in zit stelen, tenzij ze mijn kluisje en gereedschapskist kraken om de sleutel te bemachtigen. Maar dat lijkt me enigszins stug.
Toen ik de scharnieren passend had gemaakt, ben ik begonnen aan het slot. Het is een inlaatslot, wat betekent, dat het in het hout wordt ingebouwd. Daarvoor moest ik met de langgatboor een gleuf maken, waar ik het slot in kon laten. Eerst met een proefhoutje, natuurlijk en daarna het echte werk.
Hierna kon ik het plaatje waar het harpoentje van het slot uitkomt laten verzinken. Dat vond ik ook meteen het moeilijkste. Ik had er best veel moeite mee om maar één millimeter diep te hakken en mooi op de lijn.
Het plaatje van het slot past dan ook niet helemaal en kiert hier en daar een beetje., Maar ja het is dan ook een oefening. Zoals je ziet ben ik ook meteen het sleutelgat gaan boren en daarna uitvijlen. Dat ging wel wat beter, ik had hele mooie kleine vijltjes van (docent) Herman geleend, waar het heel goed mee ging. Het sleuteltje past goed en het gat vind ik erg netjes geworden.
Na het slot zelf, kon ik het plaatje waar het slot in valt op de deksel gaan zetten. Dit moest min of meer hetzelfde, eerst een gat maken (dat heb ik gewoon met de beitel gedaan), en toen het plaatje in laten. Ook hier had ik weer moeite om het netjes te doen, maar eigenlijk kwam dat wel goed uit, want toen ik de kist op slot wilde doen, ging dat niet en kon ik het plaatje nog wat verschuiven.
Ik moest dit plaatje twee keer loshalen, de schroefgaten weer volstoppen en opnieuw boren en schroeven, maar toen zat hij dicht!
Toen had ik nog wat tijd over en ben ik de boordlatten alvast gaan machineren. Ik heb twee latjes plataanhout (voor de lange kant) en twee latjes notenhout (voor de korte kanten) gevonden. Dat ging allemaal prima, alhoewel het zo nu en dan een beetje eng was, omdat de latjes nogal dun waren. Maar ze zitten in mijn kluisje en ga ik er volgende keer op zetten.
En paar productieve dagen, al zeg ik het zelf!

2 opmerkingen:

Maarten Das zei

Misschien heb ik teveel Pixar-films gezien de laatste tijd, maar ik zie nu allemaal scènes voor me waarin snoodaards je lucht gaan stelen... :)

Joop Okx zei

Dag Joris,

Mooie kist! Ik ben bezig met een mahoniehouten exemplaar en zoek nog een ... slot. Waar heb jij jouw slot vandaan gehaald?

Groet,
Joop