zondag 7 december 2008

Kist bijna af!

Ik heb mijn kist bijna af. Ik heb gisteren zelfs mijn stofmasker gebruikt, omdat ik de buitenkant al aan het schuren en oppoetsen ben.

Maar eerst de weg daar naartoe. Ik ben vrijdagochtend begonnen met de tweede machinale instructie, waarbij je vooral de verschillende frezen leert gebruiken. Er zijn prachtige actiefoto's van gemaakt, die volgen van de week, waarbij ik het cadeautje voor Jelger (mijn broertje) aan het machineren ben. Wat dat is, vertel ik natuurlijk niet, want hij volgt dit blog ook op de voet.
Na deze instructie en een voorlichtinkje over de Vliegende Meubelmakers, ben ik weer verder gegaan met de boordlatten.
Met de verstekstans heb ik eerst de korte kanten verstek gestanst, en vervolgens de lange kant op maat gemaakt.
Hier, en op de vorige foto, zie je de boordlatten in de lijmklemmen zitten. Nu kon ik een zoekertje aan de latten gaan schuren. Herman had een andere manier, namelijk door eerst de latten rond te maken en daarna vast te lijmen, maar ik heb het andersom gedaan, ook omdat Christien dat zo aangaf.
Op deze manier heb ik het rond geschuurd. Gewoon met de schuurkurk en fijn schuurpapier. Wel heb ik de rand van de kist even afgeplakt met schilderstape, zodat die niet beschadigd werd door het schuren.
Nadat ik had gezorgd dat er voldoende van de boordlatten af was, dat de deksel ook dicht kon (door met de beitel te schrapen en weer schuren), zag het er als volgt uit:
Dit ging eigenlijk allemaal vrij snel, dus hierna kon ik aan het schuren beginnen. Ik heb daarbij de lijmresten aan de buitenkant zoveel mogelijk weggeschuurd door de romp eerst met korrel 100, daarna steeds fijner (korrel 120, 150 en 180) te schuren. Alle potloodstrepen, vlekjes en oneffenheden zijn er nu ongeveer uit. Volgende week ga ik het nog even goed controleren en ook de boven- en onderkant doen.
En dan moet ik nog oliƫn. En, ow ja, het binnenwerk nog maken.....

Geen opmerkingen: