maandag 15 december 2008

Kist in de Olie

Wat wordt m'n kist fakking mooi!
Ik had vrijdag eerst weer machinale instructie, waarvan je al een klein stukje van het resultaat hebt gezien. Daarna ben ik verder gegaan met schuren. De romp had ik al geschuurd, daarna ben ik verder gegaan met het deksel.
Er was een klein stukje fineer uitgebroken, dus ik moest dat vervangen. Als een ware houtchirurg ben ik aan de slag gegaan, en heb ik met een echt chirurgenmesje een heel klein stukje fineer uitgesneden en opnieuw vastgelijmd. Dit is het resultaat:
Nu kon ik de bovenkant gaan schuren. Dat heb ik gedaan met de schuurmachine en korrelgrootte 150 en daarna 180, zodat het fineer niet helemaal weggeschuurd werd. Toen moest ik nog door de kist een beetje vochtig te maken, kijken of er nog lijmvlekken over waren. Bij het fineer zat aan één randje nog een beetje, dus dat kon ik met de bronsborstel weg borstelen.
Nadat de boven- en buitenkant helemaal af waren, heb ik met de hand de binnenkant nog geschuurd. En toen kon ik gaan olieën!
Ik kon van een klasgenoot (dankjewel Janine) de rest van haar potje Corcol olie kopen. Zij had een proefplankje met hetzelfde hout en dat vond ik erg mooi, dus dat heb ik ook maar genomen.
Ik moest eerst de olie opbrengen, de overtollige olie eraf vegen, opschuren met korrel 800 schuurpapier en daarna inwrijven. Ik heb vlak voor vlak gedaan, want dit moest allemaal vrij snel achter elkaar en anders had ik het nooit gehaald. Dit was het eerste resultaat:
De korte kant is nog niet behandelt, de lange wel. Het is dus niet het licht dat het kleurverschil maakt maar de olie! Ik vind het echt prachtig! Zo is de bovenkant geworden:
En dit is een detail van de achterkant. Let vooral op het olijvige stukje essen (het lichte hout met de donkere verkleuring). Het verschil in kleur is veel duidelijker.
En het eindresultaat (aan de buitenkant) is als volgt geworden:
Ik had eerst mijn twijfels of ik überhaupt wel wilde olieën, maar ik ben blij dat ik het gedaan heb, want ik vind het echt heel mooi geworden.
Nu moet ik nog het binnenwerk gaan maken. daar heb ik zaterdag ook veel over gedacht, maar Herman heeft me een goed idee gegeven, dat ik waarschijnlijk ga doen. Maar daarover later meer.

1 opmerking:

Anoniem zei

Hallo Joris,
Ik had een reactie achtergelaten maar kan die nu niet meer terugvinden dus mischien mislukt. Ik wou je nog even een fijne kerst en oud en nieuw wensen en zeggen dat ik je link aan mijn website heb toegevoegd. Je portfolio blog ziet er goed uit, kan zo uitgeprint worden lijkt mij. Ok, tot na de vakantie!!
groet, Michiel