zondag 6 september 2009

Terug op school!

Ik ben weer op school! Heerlijk om weer terug te zijn en lekker aan de gang te gaan. In de vakantie heb ik niet veel gedaan, eigenlijk alleen mijn stageverslag geschreven. Misschien ga ik dat ook wel hier posten, als Blogger dat op de één of andere manier toestaat.
Nu begin ik aan thema vier, de tafel. In de vakantie heb ik daar natuurlijk wel veel over nagedacht en ik ben gekomen tot een schets van een behoorlijk simpele tafel met de poten in het zicht. Ik hou van strak, functioneel en simpel, dus kwam ik tot deze schets.
Let niet te veel op de aantekeningen die erbij staan. In dit thema leer je eigenlijk alles zelfstandig te doen. Zelf een werkvoorbereiding, tekening en constructie bedenken en dus ook zelf een constructietekening maken. Ik ben daar gisteren aan gaan zitten met potlood en tekendriekhoek, en eigenlijk ging dat hele goed.
Op de tekening moet een Amerikaanse projectie staan. Dat betekent dat er een vooraanzicht moet zijn, met daarboven een bovenaanzicht en rechts een zijaanzicht. Dat alles op A3 formaat. Dus hier even in tweeën geknipt.
Op een ander vel heb ik een aantal detailtekeningen gemaakt, waar de constructie goed op te zien is. De pen en gatverbinding is eigenlijk de belangrijkste verbinding die je met de tafel leert, dus daar heb ik een doorsnede van getekend. Het gestippelde deel is de pen die in de poot steekt.
Het tafelblad ga ik met bladwervels aan de onderregels maken. Bladwervels zijn kleine blokjes hout die onderop het tafelbad zijn geschroefd en in een groef in de onderregels grijpen. Dat aan alle vier de kanten, zodat het blad niet kan verschuiven. Dit is een doorsnede van een regel met groef en het blad (gearceerd), en daarachter de poot.
Deze tekeningen had ik zaterdagochtend al af, dus kon ik beginnen, ware het niet dat het hout dat ik nodig had (esdoorn en iepen) helaas op was. Dat komt van de week weer, dus dan kan aan het onderstel beginnen!

Geen opmerkingen: