zondag 15 maart 2009

Nieuws!

Eindelijk weer een nieuw berichtje. Nu pas, omdat het twee weken vakantie geweest is, ik met Sinsia naar Keulen geweest ben en het fototoestel een paar keer vergeten ben. En zonder plaatjes is het natuurlijk niks aan.
Anyway, ik heb inmiddels alle hoeken af (zo nu en dan een hels karwei, waar ik op het laatst echt geen zin meer in had), en het koffertje zelfs al in elkaar gelijmd. Voordat ik dat ging doen, moest ik eerst de sponningen voor de dek en bodemplaat frezen. Dat ging op zich best goed, behalve dat het eerste plankje onder de stuit van de freesmachine schoof.
Daardoor is één plank niet helemaal goed gegaan, maar ach ja, van je fouten leer je, dus nadat ik een andere stuit op de freesmachine had gedaan ging het prima. Gelijk na het frezen ben ik begonnnen met een proefopstelling voor het lijmen te maken. Het hout is erg hard en hier en daar kromgetrokken, dus ik had echt idioot veel lijmklemmen nodig (negen!) voor zo'n klein koffertje. Daarnaast moest ik ook acht lijmklosjes maken die het hout op de juiste plek in elkaar konden duwen. Met alles op tafel kon ik beginnen!
Lijmen is en blijft een stressklus, zeker met zoveel tangen en lijmklosjes die je op hun plaats moet houden:
We dachten dat we alles goed aangedrukt hadden, maar toen we de koffer weer uit de klemmen haalden, bleek er op een plek toch nog een aardige kier te zitten. Een beetje jammer, maar met een paar wigjes ook wel weer weg te werken, denk ik.
Inmiddels heb ik alle uitstekende staarten en nesten ook al bijgewerkt, wat plaatmateriaal gevonden voor de deksel en boedemplaat en kan ik volgende week gaan fineren...

Geen opmerkingen: