maandag 23 maart 2009

Kistje

Nou de foto's zijn er (dankjewel Erica), dus bij deze! Als eerste heb ik zaterdagochtend het dekplaatje gelijk geschaafd. Ook dat ging vrij snel, dus kon ik me gaan voorbereiden op het lijmen. Ik heb de dagkanten (de binnenkant) van beide paneeltjes geschuurd en met de bronsborstel en een beetje vocht schoon gemaakt.
Om de lijm die uit de sponningen geperst zou worden, door het aandrukken van de dekplaatjes, op te vangen, heb ik op het kistje en op de plaatjes crêpetape geplakt. Als het koffertje dan open is, kan ik dat lostrekken en is het als het goed is weer schoon.
Nu ja, ik kon dus gaan lijmen. Ik heb het voornamelijk in mijn eentje gedaan, Herman heeft nog wel een beetje met insmeren geholpen, maar eigenlijk was dat niet nodig. Alle klemmen en klossen zaten erop, dus ik kon wachten!
Na ongeveer een uurtje kon ik het loshalen en het resultaat bewonderen. Ik vind de kleur van het notenfineer erg mooi passen bij het zebrano.
Zoals je ziet, zitten er nog opstaande randjes aan de koffer, waar de paneeltjes in de sponningen zijn gevallen. Daar ben ik eigenlijk de rest van de dag mee bezig geweest om die gelijk te schaven. Kon ik eindelijk ook weer is mijn blokschaaf gebruiken! Ik moest er dan ook wel weer een eindje in komen, maar het is wel goed gelukt en mooi geworden. Volgende week kan ik de binnenkant gaan bekijken, nadat ik het dingetje heb opengezaagd!

Ow ja, ik was halverwege de dag nog met Yvonne (ook een klasgenootje) naar een nieuwe gereedschappen winkel gereden aan de andere kant van station Sloterdijk, om te kijken of ze een nieuw winkelhaakje hadden, die wij allebei kwijt geraakt waren. Die hadden ze niet, maar ik heb er wel een verstekhaakje (om hoeken van 45 graden mee te meten) en een simpel kruishoutje (om een krasje op het hout mee af te tekenen) gekocht.

Geen opmerkingen: