zaterdag 24 januari 2009

Begin gemaakt met de koffer

Herman heeft inmiddels de kist afgetekend, dus ben ik begonnen met de koffer. Ik ga een sieraden kistje voor Sinsia maken, dus ik had niet veel hout nodig. Ik ben naar de houtstek gegaan om te kijken welk hout ze hadden. Ik heb het mooiste uitgekozen, namelijk zebrano. Er was alleen een twee-duims dikke balk, en daar heb ik maar een kwart van nodig dus ik heb nog heel wat over, waar ik iets anders van kan maken.
Ik heb het gedeelte dat ik nodig had gevlakt, gestreken en van dikte en breedte gemaakt en toen zag het er zo uit:
Ik heb toen wat geoefend met de zwalustaarten tekenen op papier. De les over zwaluwstaarten was alweer een tijdje geleden, maar ik had het vrij snel weer door. Ik heb toen wat geƫxperimenteerd met groottes van de staarten enzo, en toen een keuze gemaakt.
Dit heb ik toen overgezet op het hout met potlood, kruishout en chirurgenmesje.
Ik kon beginnen met zagen! Ik moest me er erg toe zetten, omdat het nogal verfijnd werk was en ik me er behoorlijk zenuwachtig om maakte. Na drie keer uitstellen ben ik toch maar gaan zagen. Met de Japanse zaag, natuurlijk. Ik had eigenlijk precies op de lijn moeten zagen, maar omdat het toch een oefendingetje is, heb ik eerst maar een milimeter van de lijn afgezaagd. Nadat ik mijn beitels loeischerp had gemaakt, kon ik de boel gaan weghakken.
Ik merkte al snel dat zebrano heel hard is. Soms was het zo dat het net leek of het onder mijn beitel vergruisde. Maar het ging eigenlijk vrij goed en al snel kon ik mijn eerste staart bewonderen.
Best netjes, vond ik zelf, voor een eerste staart. Volgende week de andere vier hoeken!

Geen opmerkingen: